poniedziałek, 4 kwietnia 2011

Poradnik Młodego Ekonomisty

Zgodnie z zapowiedziami, dodaję PME. A jako, że jest to blog o mnie, i moich zainteresowaniach opowiem, co skłoniło mnie do napisania tej notki.

A więc zacznijmy od początku. Jakoś w lutym, kiedy czytałam sobie Victora Juniora (czasopismo dla młodzieży) natknęłam się na ogłoszenie, mówiące o zapisach na EUD, czyli Ekonomiczny Uniwersytet Dziecięcy. Zaciekawiło mnie to. Przeczytałam, że wykłady odbywają się w Poznaniu, na Uniwersytecie Ekonomicznym, i są przeznaczone dla studentów wieku 12 – 13. I to był strzał w 10! Od dawna interesowałam się typowo ekonomicznym sprawami, zawsze lubiłam  zarządzać (śmiech). Byłam już na dwóch spotkaniach, w przyszłym tygodniu jadę na kolejne.
Dzisiaj napiszę o podstawach w ekonomii.

Co to jest EKONOMIA ?


Tak więc czym są PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INNOWACYJNOŚĆ, KREATYWNOŚĆ i  SUKCES?
To oczywiście zdolności, i cechy które można przypisać człowiekowi.
Przedsiębiorczość to zdolność pozwalająca zaspokajać potrzeby swoje, jak i innych. Mając coś (powiedzmy paczkę ciastek) częstuję innych, ale zostawiam też coś dla siebie.
Innowacyjność – w prowadzanie ulepszeń, nowych rzeczy, które są bardziej funkcjonalne niż te stare. Pomaganie w ten sposób sobie, jak i innym.
Kreatywność – umiejętność tworzenia nowych, oryginalnych rzeczy. Wymyślenie koszulki z napisem „ I NY”,  która jest masakrycznie popularna nie jest kreatywne. Ale wymyślenie koszulki, która wygląda fajnie i oryginalnie jest bardzo kreatywne : )

Aby założyć własną firmę, trzeba dobrze znać się na ekonomii. Trzeba łączyć w sobie wszystkie jej elementy. Wiadomo, możesz też założyć firmę produkującą koszulki z napisem „ I NY”, ale czy twoja firma będzie dobra? Czy utrzyma się na rynku? Wątpię. Na pewno większe szanse na przebicie będzie miała firma która wymyśli coś bardziej oryginalnego. Ale nie zawsze należy polegać na tej jednej cesze. Jeśli Wasz produkt będzie oryginalny, ale nie innowacyjny i funkcjonalny nikt go nie kupi. Gdybyś np. wymyślił gumki do włosów z papieru? Kto by to kupował? No więc właśnie, tu leży problem.  Zawsze musimy pamiętać, iż mimo że nasz produkt wydaje się być z naszego punktu widzenia idealny, może okazać się, że społeczeństwo postrzega go inaczej. A to wysoka cena, a to nie ten styl.

Jeśli znajdę czas opublikuję jeszcze jeden poradnik.
Pzdr. M.